17 feb

Jaha. Då var det dags att konfrontera min ångest och klä av mig inför er – men främst inför mig själv. Jag kan inte gömma mig längre, jag behöver ta tag i detta på riktigt nu. Vintern har inneburit ett totalt haveri gällande min hälsa. Jag har försökt hålla mig till en vettig BAS av mat och det har jag gjort. Men sedan har jag spårat ut med målen mellan målen. Alltså småsnaskandet. Och träningen har jag bara kört lite godtyckligt. Sedan någon vecka tillbaka är jag dock i mer fas gällande regelbundenhet.

Men mitt stillasittande ihop med småsnaskande mellan målen… Alltså, det funkar inte. Förr eller senare sätter det spår. I mitt fall har det resulterat i flera cm upp i mått och flera kilon upp. Jag är dock ganska välformad fortfarande, trots viktuppgången, inte så mkt valkar mm och det tackar jag min grund av styrketräning för. Det ligger väl några muskler där under och kämpar fortfarande…

Jag väger mer nu idag än jag vägt på säkert 15 år. Inte okej. Och innan någon kommer med ”tröstande ord” som ”Du är skitsnygg som du är!” eller ”För att vara trebarnsmamma i din ålder borde du vara nöjd!” så vill jag säga: Jag har ögon att se med. Jag är inte ful, jag är snygg även när jag väger 90 kilo. Det handlar inte om det. Det handlar om att det här INTE är 2.0-versionen av mig. Det här varken vill eller tänker jag acceptera. Är det en katastrof? Näe. Men det är inte så här jag vill se ut, må i kroppen, känna när jag böjer mig ned. Jag vill inte byta ut min garderob mot storlek 40. Jag trivs alldeles utmärkt med att vara en 38 (eller stor 36:a). Men jag har inte panik, jag har inte bråttom. MEN jag tänker inte ta ALL TID i världen på mig heller att återfå en acceptabel fysik. Det får inte ta för lång tid! För då är risken att jag hela tiden hittar på ursäkter och tänker ”Äsch, det där tar jag igen…senare”. Finns inget senare. Jag vill leva ett bra liv redan nu. Varför skulle jag inte kunna göra det?

Varannan vecka får ni uppdatering här fr o m nu. Varannan fredag. Oavsett framsteg. Det får bära eller brista, jag tänker inte dölja något. Varje fredag blir lite för tradigt, risk finns att det inte är så mkt till utveckling att visa då. Men var 14:e dag är rätt lagom.

Mina mått just nu:
Vikt: 74,5 kg.
Midja: 74 cm
Stuss/rumpa: 107 cm
Lår: 57 cm
Överarm: 31 cm

Vad har jag för mål? Jag tänker denna gång faktiskt inte sätta upp siffror som mina mål. Varken då det gäller mått eller vikt. De är bra mätverktyg på vägen, absolut. Men mina livsvanor är det jag har som mål att hålla mig till. Och det är det vardagliga livet jag behöver få till. Det är inga konstigheter utan följande:

Styrketräna 3 dagar per vecka. Jag kan visa sen vilka övningar på ett ungefär jag kör.
Konditionsträning 3 dagar per vecka. Lite varvat korta intervaller på löpband med explosiva pass, eller hoppa hopprep, eller jaga ungarna uppför en backe, eller annat som får upp flåset. Om jag inte får till HIIT så duger rask promenad bra också. Bara jag RÖR på mig!
Powerwalk eller yoga en dag per vecka.
Äta varierad kost (balanserat innehåll av lika stor del protein, kolhydrater och bra fetter – givetvis bra kolhydrater och inte snabba sådana) och hålla mig till ca 1750 kcal/dag.
Inte exkludera något helt och hållet ur kosten men köra Olgas 90/10-variant – alltså tillåta sig att fuska vid ett tillfälle i veckan, att 10% av veckans måltider kan vara av det onyttigare slaget (vin, när man blir bortbjuden, godis, bakverk, osv).
Hålla koll på mina sovrutiner så att jag får vila och återhämtning. Med så pass mkt träning krävs även ordentligt med sömn. Ni undrar kanske var mina vilodagar är? Men med så mkt stillasittande som mitt jobb innebär är det tillräckligt med vila för min kropp. Jag behöver den dagliga motionen.
Unna mig massage eller annan kroppsvård (manikyr, pedikyr, hårbottenmassage, ansiktsbehandling) minst en gång per månad. Kanske inte låter så viktigt men är för mig väldigt viktigt för helheten och välbefinnandet! Det ingår också i hälsokonceptet.
Någon gång per säsong ta en vecka helt off från träning och ENBART slappa (förslagsvis på semester, över jul eller liknande).

Om vi ska tala om konkreta resultat jag har som mål så kan vi väl ta bilden på hur jag såg ut i vältränad form från förra inlägget! Jag skulle gissa att jag har kommit dit någon gång i juni. Kanske tidigare.